A l’escola per primera vegada. Com hem d’actuar els pares?

L’escola ja comença!

Alguns hi van amb alegria i entusiasme, altres plorant i tots s’enfronten al mateix: un nou espai, un adult desconegut i molts d’infants en la mateixa situació. Adaptar-se a aquests canvis és, en general, una qüestió de temps, però és molt més fàcil si, durant aquest període d’adaptació de l’escola, el centre, els mestres i els pares treballen junts.

El paper dels pares en l’adaptació a l’escola

L’actitud dels pares abans de començar les classes influeix significativament en el comportament i actuació dels infants. Els que tenen més problemes i es mostren més tímids durant el període d’adaptació són els fills/ les filles dels pares que mostren una major ansietat, preocupació, por i inseguretat davant el fet de dur al seu fill a l’escola.

Consells pels pares

Els especialistes recomanen diferents estratègies per facilitar l’adaptació de l’escola i aconsellen adoptar pautes diferents des de l’entorn familiar:

  • Comença l’adaptació a casa. Recordau-les recomanacions que vàrem fer a “La síndrome post-vacacional també afecta els infants”.
  • Crea il·lusió. Visita l’escola amb ell/ella abans de començar les classes (així més tard pot reconèixer l’espai) o preparau junts el material que han de dur a l’aula. Aquestes són algunes activitats que predisposen i creen entusiasme en aquesta nova etapa de la seva vida.
  • Desdramatitza els comiats: han de ser breus i alegres. Evita el xantatge emocional del tipus “si plores em posaré trist” i no menteixis dient frases com “venc tot d’una”, “aparc i ara torn”, i sobretot, no te’n vagis mai sense dir adéu!. Sempre recordar-li que tornarem a recollir-lo. En el cas de situacions de tensió, llàgrimes i rebequeries, respon sempre amb tendresa i comprensió però fermament.
  • Expressa una actitud positiva: evita comentaris negatius i no utilitzis l’escola com una amenaça. Per transmetre alegria i tranquil·litat, és aconsellable dir coses bones sobre l’escola: xerrau sobre les activitats divertides que podrà fer a l’aula i de tots els amics nous que farà.
  • Manté una comunicació fluïda amb el mestre/la mestra: assisteix a les reunions o tutories que s’organitzen al centre. Podràs proporcionar tota la informació important sobre el teu fill/la teva filla i així el mestre/la mestra el podrà conèixer i ser capaç de reconèixer els seus problemes o pors.
  • Reforça la seva autonomia: així podrà afrontar amb seguretat la nova situació.
  • Mostra interès: quan surti de l’escola demana-li com ha anat o els noms dels nous companys que ha conegut.

I, sobretot, és important tenir en compte que cada infant és diferent. Per aquest motiu, cada un tendrà una resposta diferent a la mateixa situació. Així, els períodes d’adaptació hauran de ser diferents segons la personalitat de l’infant, i no ens hem d’angoixar per això. La millor resposta és fer que aquest procés d’adaptació sigui el més natural possible.

No saps com afrontar-ho o els símptomes són exagerats? A PAS A PAS et podem ajudar:

Tel: 636 44 20 94
Web: http://www.pasapas.es

Més informació

Si no et vols perdre cap de les nostres novetats pots seguir-nos a les nostres xarxes socials:

logo facebookhttps://www.facebook.com/centrepasapas
logo twiter @PasaPas_Inca

#psicologosinca #psicologiainca #psicologiasoller #psicologossoller

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *